الخميس، 12 يونيو 2014

احتفالات كاس العالم 2014 على السوشيال ميديا

ساعات وتبدأ بطولة كاس العالم 2014 في البرازيل وطبعا زي ما انتوا عارفين انه مهم لأي براند انه يتواجد في الاحداث اللي تهم الناس خاصة لو كان حدث عالمي زي كأس العالم وبتكون فرصة كبيرة انه يشارك الناس في اهتماماتهم والبراند اللي بعمل كدة بيكون الاقرب دايما للناس خلونا نبدأ مع العملاق جوجل ونشوف ازاي بيحتفل بكاس العالم 

جوجل تحتفل بكاس العالم 2014
جوجل وكاس العالم 2014


اما موقع التواصل الاجتماعي تويتر فقرر يكون احتفال كاس العالم 2014 بطيريقة مختلفة وهي انه وفر امكانية اضافة علم البلد اللي بتشجعها على بروفايلك 

تويتر يحتفل بكاس العالم 2014
تويتر وكاس العالم 2014

وطبعا كان في اكتر من هاشتاج على كل مواقع التواصل الاجتماعي فيسبوك وتويتر وجوجل بلس  لكاس العالم زي 

اما عن البراندات اللي احتفلت كل واحد على طريقته فهي : 

نوكيا بتسأل على صفحتها على الفيسبوك عن توقعات الفانز بمين هيكسب في مباريات كأس العالم 2014 في البرازيل 
نوكيا تحتفل بكاس العالم

شويبس جولد تحتفل بكاس العالم على طريقتها الخاصة 
احتفال شويبس جولد بكاس العالم
Add caption


كوكا كولا طبعا الراعي الرسمي لاي حدث مهم خاصة لما يكون كاس العالم وطبعا هي مستعده لده من فترة زي ما عملوا الاغنية بتاعة نانسي عجرم والشاب خالد 


دوبيزل بتستعد وبتربط الحدث بشغلها 


كمان صفحة  سوق في  مصر قررت انها تعرض منتجات على موقعها لها علاقة باكاس العالم زي التيشيرتات والكابات وغيرها من منتجات بتشد الشباب



جوميا كمان قررت انها تشارك بسؤال للفانز عن المكان اللي هيتفرجوا فيه على مباراة الافتتاح 



المراعي قررت تدخل الاحتفال بسؤال عن اول مبارة لكاس العالم اين اقيمت وطبعا استخدمت الهاشتاج #كاس_العالم
سوق الامارات كمان كان لها مشاركة وسؤال عن اي الفرق ستشجع


اما بيزات  موقع الاعلانات المبوبة فجابت من الاخر ونشرت جدول المباريات 

احتفال بيزات بكاس العالم 2014
 موقع gumtree uk  ربطوا الحدث بشغلهم كمان بطريقة احترافية وطبعا هم موقع اعلانات مبوبة 

 اندومي السعودية عملت مسابقة للمشاركة في الاحتفال 



تشيليز بيحل مشكلة للناس اللي مش عارفة هتشوف الماتش فين بانه هيوفر اماكن لمشاهدة المباريات 

هاينز بتسأل عن التوقعات لمين هيكسب في المرحلة الاولى


كيا بتصميم ابداعي بتدخل الاحتفال



اما توك فكان لها نصيب كمان في الاحتفال 



وكالعادة المبدع التسويقي ماكدونالدز مابيفوتش فرصة للاحتفال على طريقته


كذلك لابوار صاحب اعظم بوستات في متابعة الاحداث مافتوش الاحتفال



وطبيعي ما ينفعش يكون في كاس عالم من غير اديداس



واخيرا كوفي ميت بيشارك بتصميم للمجموعات والفرق اللي هتلعب


كل ده ولسة ما بدأناش في الجد دي البراندات اللي بتسخن بس خلينا متابعين ونشوف كل براند هيعمل اية عشان يبقى متواجد في الحدث 
قولوا لي اية اكتر براند عجبكم من البراندات دي في طريقة احتفالة