الاثنين، 22 يوليو 2013

تحليل اعلان لبنيتا .. كفاية بقر بقى

دي تجميعة لآراء الناس سواء المتخصصين او المستهلكين لإعلان لبنيتا لرمضان 2013 وطبعا اختيارنا للإعلان ده لأن في ناس شافت انه فيه اسقاط سياسي على الأحداث الجارية في مصر عموما خلونا نشوف تعليقات الناس وفي الآخر خالص هنكتبلكم اخر تعليق واللي هيكون مفاجأة عن سبب الاعلان وتحليله من احد اصدقاءنا 

الاول خلونا نعرضلكم الإعلان عشان اللي ما شافوش يشوفه وركزوا فيه




خلونا نشوف الناس اللي رفضت الاعلان واسباب رفضها وتحليلها للإعلان على انه اعلان سلبي 
ده كان رأي المسوق رامي ابراهيم 

  • Ramy Ibrahim Mohamed اعلان سئ للغايه مهما كان الفصيل اللى هو بيلقح عليه بالكلام انت محتاجه فى قائمه الناس اللى بتشتري وتروج المنتج بتاعك فمينفعش اني اعادي اي فصيل وده نفس غباء ساويرس ان عادي اغلب المسلمين ورجع عيط وندم وهم بيشتغلو شغل الستات بتاعت النواصي والحواري تلقيح كلام عبيط مش لزلز وهتفرق معاه فالمبيعات انا واحد من الناس بصراحه مش بحب الاخوان لكن بسبب الاعلان مش هشتري المنتج البقري ده تاني ونسي بذكاءه ان اساس اللبن هو انك تشكري ف البقره اللى بتجيب اللبن زي اعلانات الدنمارك مش اني اغلط واحقر من العلامه المميزه اللى بتاكلني عيش شكرا للقراءه وادعو الله ان يكون تحليلي موفق


    اما ده فرأي أمير واللي قال 

    • Amir George بعيدا عن ان هو بيلقح ع الاخوان ... 

      لكنه اساء للمنتج بتاعه لو هاتتكلم من الناحية التسويقية ... ازاي منتج لبن يطلع في الاعلان بتاعه يقول كفاية بقر بقي ؟؟؟ باعتبار ان هو بيجيب اللبن منين ؟؟ لما هو كفاية بقر يبقي بالاولي كفاية لبن بالاولي ... اعلان ضرب عصب المنتج في مقتل ..



      اما احمد فكان له تحليل رائع بيقول فيه 

      • احمد ابو جودي تعليقي هو :

        1 - من المعروف ان لكل سلعه علامه تجاربه وهذه العلامة تعد من أهم وسائل التسويق للمنتج. وليس بحسب ولاكنها تحمل معنا هادف مشار اليه بصوره او بأخره وهذا ما يجعل رابط قوي وأدلالة معروفيه بين المنتج والمستهلك. ومن ما لا شك فيه أن الأسائه لعلامة المنتج أسائه في حد ذاتها اسائه للرابط المشترك بين السلعه ومصدرها ك { شركه} وبين مستهلكيها لأن كلآ منهم قد أرتضو الرابط. { اللوجو} وهذا قد يسبب تشويش في العلاقه لكل منهما وبالتالي قد يؤدي ذلك بالفعل الي خسائر لا يستهان بها. ومن المعروف ايضآ ان لكل علامه ثمن وعند غلق الشركه لسبب ما مثل الافلاس او عدم تحقيق ارباح مرضيه ومتوقعه ونقلها لأماكن اخري او اكتفاء بأحدث فروعها في دول ثانيه وتقديمها للبيع يتم تثمين الأسم. { اللوجو} وتقديره بحسب شهرته ومكانته بين منافسيه. وذلك خارج. المناقصة التي تشمل الاصول الثابته والمستهلكة. فهذا بالفعل في بعض الدول المحترمه.يتم استدعاء القائمين علي الشركه وأدانتهم بالأسائه الي علامه متفق عليها من قبل جميع وثبات الدوله ك غرفه تجاريه واداراة السلع الغذائيه وانتهاك حقوق عامه للجمهور وتغير لحقوق استدلاليه نتفق عليها. من قبل ثلاث اطراف وهما. الشركه، جهة الرقابة الممتثله للمنتج. ، الجمهور. .. وذلك لا بد وأن يسبقه تصريح بذلك وتوعيه اعلاميه واعلانيه مسابقه للجمهور



        وده كمان رأي احمد 



        • Ahmed Zayed تحليلي للإعلان , تلقيح علي فصيل سياسي كان في الحكم و مشي و عايز يستفيد من الأحداث بأي طريقة و دا تسويقيا غلط جدا لانه بيعمل صورة سلبية لمنتجه حتي لو كل الناس ضد الفصيل دا و بيشتموه ليل و نهار فمش المفروض بشركة كبيرة تنزل للمستوي دا , دا غير إنهم هيفقدوا قطاع من مؤيدي الفصيل دا


        وكان ده رأي محمد 


        • Mohamed Mostafa Abozaid هو الاعلان مش اتكلم عن المنتج خالص الاعلان كله انه شال صورة وحط مكانها صورة تانيه بالاضافه اللى قاله أ. احمد حتى الاعلان مش واقعى

        ورأي محمد 

        • Mahmoud Ibrahim من وجهة نظرى الاعلان وحش لانهم تخلوا عن شخصيه المنتج


        وده رأي اخير ضد الاعلان 



        • Mohamed Mostafa اعلان يعبر عن حالة الانفلات الاخلاقى المنتشره فى الشارع المصرى و الاعلام و المدرسة و الجامعه و الحياه السياسيه اعلان مبتزل من الناحية الاخلاقيه اما من الناحية التسويقيه فالاعلان بيخاطب شريحة من محدوده جدا من العملاء


          اما الناس اللي كانت شايفة ان الاعلان تجديد وكسر عن المألوف فكان منهم 





          • Alaa Ma برأيي ان الشركة ارادت ان تستخدم اتستراتيجية جديدة تميزها عن غيرها في موضوع تغليف منتجها , واستنتج ان كل الشركات الاخرى تستخدم صورة للبقرة على العلبة , تفكير استثنائي , أعلان رائع 
          اما رأي احمد الايجابي فكان 



          • Ahmed AboGharbia اعلان أكثر من رائع .. تقول الحكمة الصينية 

            CHANGE OR DIE 
            و إستخدامهم للأحداث السياسية في البلد تأتي من مبدأ 
            WIN \WIN SITUATION 
            لكن في ناس درست تسويق في الكتب و فاكرين إن الكتب المحشوة بأساسيات التسويق لا تتغير .. و لذلك ينظرون للأمور من زاوية واحدة فقط و يتعصبون لها !!!




          اما المفاجأة بقى واللي اذهلتنا كانت 


          • MixCc Mix ههههههههه كل اللى مكتوب عن السياسه غلط الحكاية كلها بسيطه لانى عرفها من حوالى 4 سنوات - الاستاذ طارق نور هوا صاحب اعلانات جهينة ولبانيتا دخلت مدام سعاد صاحبة شركة برنت ان برنتر واخد الاعلان الخاص بجهينة فطلع فكرة سعاد بتاعت لبانيتا ةدلةقتي مدام سعاد سابت جهينة من تانى وحولت تاخد لبانيتا ماعرفتش - والكلمة معروفة كفاية بقر اتقالت لمين






            • وانتوا بقى أية رأيكم في الاعلان واية تعليقكم وتحليلكم ليه سواء كنت مستهلك عادي او متخصص في التسويق هل شايف ان لبنيتا كانت صح لماتخلت عن شخصية المنتج بتاعنا اللي بقاله فترة وطريقة الاعلان هل كانت مناسبة من وجهة نظرك ولا لا ابعتولنا أراءكم فرأيكم اكيد هنتعلم منه حاجة جديدة