رامي ابراهيم يكتب لمدونة التسويق الإبداعي تحليل لإعلان بيبسي وشيبسي رمضان 2013
اعلان ببسي وشيسي 2013
قبل ان اقوم بتحليلي الشخصي البسيط اود ان اشرح فكرة التسويق فى ظل الظروف المرهونة بالجو المحيط بالمنتج
فهناك ارتباط وسيط بين الاعلان وبين ظروف البلد السياسيه والاقتصادية والمحلية فيجب على متخذ قرار نشر الاعلان لمنتج معين ان يخاطب جميع الاعمار والاشكال والانتمائات السياسية وجميع الفصائل وجميع الاديان وجميع الايدلوجيات دون اقصاء مع الاخذ فالاعتبار بان تقوم بالتلميح لما يدور بالمحيط للمستهلك دون التسفيه او الاحتكار
فكان على جميع الشركات العملاقة التي اعتاد الشعب المصري ان يري منها اعلانات بشكل غير عادي ان يخاطبه بما يدور او بما يدعو للالفه ويخاطب الوقت الحالي
فهناك مثلا شركات مثل فودافون واتصالات وموبنيل عزمو علي عدم الدخول او الدخول بشكل غير ملحوظ او طفيط كما فعلات فودافون
اما من قام بالدخول مثل شكرة كوكاكولا فاستطاعت ان تجتذب الانتباه بفكر التسويق المجتمعي الاخلاقي باننا مجتمع واحد لا يدعو الى التفرقه فيما بيننا .. !!
اسف على التطويل قبل التحليل
فكان من ببسي ان تقوم بنفس الشئ ولكن فشلت بكل المقاييس فى اداء اعلان بجودة ببسي المعتاد عليها فكان مضمون الاولفة والوحده والعيلة الواحده كان ممتاز ولكن !!!
طبعا الكلام عن الاعلان كامل 3:01
- ازاي فى 0:22 ابين علامه تجارية لشركة تانية حتي ولو مش مصرية وتقريبا مش تابعه ولا لشركة ببسي او شبسي فالمطبخ !!!
- ازاي طارق يقف قبل ما طمطم تنادي عليه اصلا !!!
- ازاي يسمعهم وهو حاطت سماعات ال IPod في ودنه مش المفروض انو مشغل حاجه يسمعها ولا منظره !!!
- ازاي لما يشيل الخوذة ميبقاش في اصلا سماعات فى ودنه !!!
-ازاي بالعمالقة اللى موجودين فالبلد فى فن تقليد الاصوات متعرفش تقلد صوت بوجي وصوت طمطم اشهر صوتين لجيل الثمنينات !!!
- ازاي تبقي نيلي نازلة من السما وهنعدي دي لكن لما وصل معاها السلك الدنيا نورت !!! مع العلم انو موصله مش فالهلال بتعها لا ده في سلك نازل من الهلال !!!
- ازاي يبقي كان بيجري وراء بوجي وطمطم باسكوتر ولما خد طبق الكنافة رجع من غيرو يجري !!!
- ازاي يبقي الاساس فالاعلان هو ببسي وشبسي ولكن يجي يجيب ببسي مرتين على التربيزه اللى في وسط الناس وهم فالبيت وميجبش شبسي !!!
- ازاي يبقي ظهور المنتجين قليل فالاعلان جدا بالشكل ده وملهمش اي حتي لوجو غير العربيتين بتوع فطوطه !!!
- ازاي انا كشركة ببسي بالقوة دي اعمل اعلان لاعلان ببسي اللى هو منتج معروف اصلا لكن فكرة اني اعمل اعلان للاعلان قبلها بفترة لمنتج جديد او براند جديد ده شئ طبيعي !!!
- ازاي اقعد 14 يوم جايب اعلان اصم !!!
- ازاي متجبش الشخصيات الكتيرة اللى ناس كتيرة بتحبهم زي سلاحف الننجا والباور رينجر
وكان ممكن يطلعو من غير صوت بس تبقي فكرة الايام اللى كان الناس فيها واحد وحلاوة رمضان اللى بجد تفكرهم باللمة والتجمع على الفطار !!!
تقريبا من افضل الحاجات اللى فالاعلان هي عمو فؤاد لكن كنت مستنظر من ببسي فكر افضل من ذلك شوية
ده كان رأي وتحليل رامي ابراهيم الشخصي كمسوق مش تحليل مدونتنا واحنا بنشكره عليه
انت كمان تقدر تكتب تحليلك لأي عملية ترويجية وتبعتهالنا واحنا هننشرها
اعلان ببسي وشيسي 2013
قبل ان اقوم بتحليلي الشخصي البسيط اود ان اشرح فكرة التسويق فى ظل الظروف المرهونة بالجو المحيط بالمنتج
فهناك ارتباط وسيط بين الاعلان وبين ظروف البلد السياسيه والاقتصادية والمحلية فيجب على متخذ قرار نشر الاعلان لمنتج معين ان يخاطب جميع الاعمار والاشكال والانتمائات السياسية وجميع الفصائل وجميع الاديان وجميع الايدلوجيات دون اقصاء مع الاخذ فالاعتبار بان تقوم بالتلميح لما يدور بالمحيط للمستهلك دون التسفيه او الاحتكار
فكان على جميع الشركات العملاقة التي اعتاد الشعب المصري ان يري منها اعلانات بشكل غير عادي ان يخاطبه بما يدور او بما يدعو للالفه ويخاطب الوقت الحالي
فهناك مثلا شركات مثل فودافون واتصالات وموبنيل عزمو علي عدم الدخول او الدخول بشكل غير ملحوظ او طفيط كما فعلات فودافون
اما من قام بالدخول مثل شكرة كوكاكولا فاستطاعت ان تجتذب الانتباه بفكر التسويق المجتمعي الاخلاقي باننا مجتمع واحد لا يدعو الى التفرقه فيما بيننا .. !!
اسف على التطويل قبل التحليل
فكان من ببسي ان تقوم بنفس الشئ ولكن فشلت بكل المقاييس فى اداء اعلان بجودة ببسي المعتاد عليها فكان مضمون الاولفة والوحده والعيلة الواحده كان ممتاز ولكن !!!
طبعا الكلام عن الاعلان كامل 3:01
- ازاي فى 0:22 ابين علامه تجارية لشركة تانية حتي ولو مش مصرية وتقريبا مش تابعه ولا لشركة ببسي او شبسي فالمطبخ !!!
- ازاي طارق يقف قبل ما طمطم تنادي عليه اصلا !!!
- ازاي يسمعهم وهو حاطت سماعات ال IPod في ودنه مش المفروض انو مشغل حاجه يسمعها ولا منظره !!!
- ازاي لما يشيل الخوذة ميبقاش في اصلا سماعات فى ودنه !!!
-ازاي بالعمالقة اللى موجودين فالبلد فى فن تقليد الاصوات متعرفش تقلد صوت بوجي وصوت طمطم اشهر صوتين لجيل الثمنينات !!!
- ازاي تبقي نيلي نازلة من السما وهنعدي دي لكن لما وصل معاها السلك الدنيا نورت !!! مع العلم انو موصله مش فالهلال بتعها لا ده في سلك نازل من الهلال !!!
- ازاي يبقي كان بيجري وراء بوجي وطمطم باسكوتر ولما خد طبق الكنافة رجع من غيرو يجري !!!
- ازاي يبقي الاساس فالاعلان هو ببسي وشبسي ولكن يجي يجيب ببسي مرتين على التربيزه اللى في وسط الناس وهم فالبيت وميجبش شبسي !!!
- ازاي يبقي ظهور المنتجين قليل فالاعلان جدا بالشكل ده وملهمش اي حتي لوجو غير العربيتين بتوع فطوطه !!!
- ازاي انا كشركة ببسي بالقوة دي اعمل اعلان لاعلان ببسي اللى هو منتج معروف اصلا لكن فكرة اني اعمل اعلان للاعلان قبلها بفترة لمنتج جديد او براند جديد ده شئ طبيعي !!!
- ازاي اقعد 14 يوم جايب اعلان اصم !!!
- ازاي متجبش الشخصيات الكتيرة اللى ناس كتيرة بتحبهم زي سلاحف الننجا والباور رينجر
وكان ممكن يطلعو من غير صوت بس تبقي فكرة الايام اللى كان الناس فيها واحد وحلاوة رمضان اللى بجد تفكرهم باللمة والتجمع على الفطار !!!
تقريبا من افضل الحاجات اللى فالاعلان هي عمو فؤاد لكن كنت مستنظر من ببسي فكر افضل من ذلك شوية
ده كان رأي وتحليل رامي ابراهيم الشخصي كمسوق مش تحليل مدونتنا واحنا بنشكره عليه
انت كمان تقدر تكتب تحليلك لأي عملية ترويجية وتبعتهالنا واحنا هننشرها