من اهم اساسيات التسويق الإلكتروني خاصة على السوشيال ميديا social media زي الفيس بوك وتويتر وغيرهم من منصات التسويق الإلكتروني انك تكون متواصل مع عملاءك او جمهورك بإنك تشاركهم في كل اهتماماتهم وافراحهم وحياتهم وزي ما اتكلمنا قبل كدة عن الاحتفال بعيد الام على الفيس بوك هنتكلم النهاردة ونشوف اشكال الاحتفال من الشركات برمضان على الفيس بوك
طبعا مهم جدا ان العملاء يحسوا انك معاهم على نفس الكوكب بتفرح معاهم وتزعل معاهم وتلعب معاهم واتكلمنا قبل كدة عن الموضوع ده واهميته في اولا انك تكسب ولاء العميل ثانيا : انك تكبر شريحتك المستهدفة من خلال مشاركة محتوى صفحتك مع عملاء اخرين وده طبعا بيزود من معجبي صفحتك واللي ممكن يكونوا مستهلكين للخدمة او المنتج بتاعك
من اشكال المشاركة مع العملاء دي مثلا الاحتفال بمناسبات زي عيد الام ، شم النسيم ، العيد ، رمضان وهنا محترفي السوشيال ميديا بيكونوا مجهزين شغلهم قبلها بفترة كافية وكل براند او شركة بتحاول انها تبدع في طريقة تواصلها مع عملاءها واحتفالها بالمناسبة فهنلاقي مثلا مجموعة تغير شكل الغلاف بتاع صفحتها زي كدة
على فكرة دي الشركة اللي كنا اتكلمنا عليها قبل كدة اللي استغلت الثورة التركية في عمل رحلات وشغلت نفسها لو حابين تشوفوا الموضوع كان باسم سافر تركيا واستمتع بالثورة
ومجموعة تانية تجهز بوستات وصور تهنئة مع وجود اسم الشركة او اللوجو على الصورة زي كدة
وفي ناس تانية قدمت لك معلومة او امسكية او نتيجة لرمضان او فكرتك بمعاد السحور
وفي ناس قدمت عروض وخصومات على منتجاتها او قدمت منتجات خاصة برمضان زي كدة
واخيرا وليس اخرا في ناس بتحب تلعب مع عملاءها ورمضان بيحب التسلية والفوازير والألغاز عشان كدة في مجموعة بتقدم فوازير كل يوم وليها فائزين بياخدوا جوايز من منتجات الشركات او قسايم شراء او خصومات ....
ودي كانت مجموعة من اشهر الصفحات والبراندات واكبرها على الفيس بوك
معلش طولت عليكم شوية بس حبيت اجمعلكم معظم اشكال التواصل مع العملاء في المناسبات خاصة مناسبة كبيرة زي رمضان وكل سنة وانت بألف خير بما ان رمضان كريم فما تبخلوش علينا بتعليقاتكم على التدوينه برأيكم
رمضان كريم
طبعا مهم جدا ان العملاء يحسوا انك معاهم على نفس الكوكب بتفرح معاهم وتزعل معاهم وتلعب معاهم واتكلمنا قبل كدة عن الموضوع ده واهميته في اولا انك تكسب ولاء العميل ثانيا : انك تكبر شريحتك المستهدفة من خلال مشاركة محتوى صفحتك مع عملاء اخرين وده طبعا بيزود من معجبي صفحتك واللي ممكن يكونوا مستهلكين للخدمة او المنتج بتاعك
من اشكال المشاركة مع العملاء دي مثلا الاحتفال بمناسبات زي عيد الام ، شم النسيم ، العيد ، رمضان وهنا محترفي السوشيال ميديا بيكونوا مجهزين شغلهم قبلها بفترة كافية وكل براند او شركة بتحاول انها تبدع في طريقة تواصلها مع عملاءها واحتفالها بالمناسبة فهنلاقي مثلا مجموعة تغير شكل الغلاف بتاع صفحتها زي كدة
دانون |
اكتيفيا |
Dettol |
nefsak.com |
hardees |
Cinnabon |
la Poire |
NOKIA |
DUBIZZLE .COM |
شاورما الريم |
LAY'S |
PEPSI |
على فكرة دي الشركة اللي كنا اتكلمنا عليها قبل كدة اللي استغلت الثورة التركية في عمل رحلات وشغلت نفسها لو حابين تشوفوا الموضوع كان باسم سافر تركيا واستمتع بالثورة
TRIP TANZA شركة سيحة ورحلات |
ومجموعة تانية تجهز بوستات وصور تهنئة مع وجود اسم الشركة او اللوجو على الصورة زي كدة
NESCAFE |
LIPTON |
دانون |
DETTOL
ماكدونالدز |
COOK DOOR |
LOPTON |
ACTIVIA |
nefsak.com |
Dettol |
سكيب للدهانات |
اندومي |
CONCRETE |
COCA COLA |
MORO |
HARDEES |
7UP |
لابوار |
لابوار |
QUAKER |
TRIPTANZA شركة سيياحة ورحلات |
وفي ناس تانية قدمت لك معلومة او امسكية او نتيجة لرمضان او فكرتك بمعاد السحور
شاورما الريم |
اندومي |
شاورما الريم |
فودافون |
DUBIZZLE.COM |
DANETTE |
TUC |
وفي ناس قدمت عروض وخصومات على منتجاتها او قدمت منتجات خاصة برمضان زي كدة
COOK DOOR |
DANONE |
واخيرا وليس اخرا في ناس بتحب تلعب مع عملاءها ورمضان بيحب التسلية والفوازير والألغاز عشان كدة في مجموعة بتقدم فوازير كل يوم وليها فائزين بياخدوا جوايز من منتجات الشركات او قسايم شراء او خصومات ....
ودي كانت مجموعة من اشهر الصفحات والبراندات واكبرها على الفيس بوك
معلش طولت عليكم شوية بس حبيت اجمعلكم معظم اشكال التواصل مع العملاء في المناسبات خاصة مناسبة كبيرة زي رمضان وكل سنة وانت بألف خير بما ان رمضان كريم فما تبخلوش علينا بتعليقاتكم على التدوينه برأيكم
رمضان كريم