الجمعة، 25 أكتوبر 2013

اسرائل والقسام وحرب تويتر


كبتها : ايمن سعد
الى هذه الدرجه وصلت اهميه مواقع التواصل الاجتماعى
( اسرائيل - وكتائب القسام)

فى سابقه نادره تم التواصل بين كتيبه القسام (الجناح العسكرى لحركه حماس) والمتحدث لوسائل الاعلام الاجنبيه للجيش الاسرائلى على موقع التواصل الاجتماعى #Twitterبشكل رسمى.



Peter Lerner المتحدث الرسمى لوسائل الاعلام الاجنبيه للجيش الاسرائيلى كتب تويته بانهم سيواصلون ملاحقتهم لمرتكبى جريمه انفجار الاتوبيس فى سنه 2012 فى الضفه الغربيه فى فلسطين والتى قد اسفرت محاولتهم عن مقتل احد المشتبه بهم اثناء محاوله اعتقاله.

على غير العاده الاكونت الرسمى لكتيبه القسام على تويتر رد على التويته وقال اننا سنواصل جهادنا المسلح والمقاومه الى ان نحرر فلسطين واستخدم كهشاتاج كلمه #Zionistsبمعنى الصهاينه.

Peter Lerner رجع رد عليه وقله اسرائيل موجوده لتبقى “Israel is here to stay.” مستخدما ها شتاج#TerrorDoesntPay بمعنى الارهاب لا ينفع

ودى مش اول مره ينكشو بعض  بس المرات اللى فاتت كانت من اتجاه واحد واستخدمت اسرائيل #Twitter عشان تحذر حماس من عمليات اغتيال لقادتهم ولكن مكنش بيبقى فى اى رد ودائما كان حساب القسام يعمل mention لحساب الجيش الاسرائيلى لكن عمر ما كان حد بيرد ع التانى

Peter Lerner اخبر صحيفه وال ستريت ان التفاعل على السوشيال ميديا يمكن جميع الاطراف من مشاعده النقاش بين الجانبين ،، وان من احد عجائب السوشيال ميديا هى سهوله التواصل بين جميع الاطراف ،،

المصدر : http://bit.ly/17LBgwH
==================================

طبعا انا مش محتاج انى اقول ازاى ان استخدام فنوات السوشيال ميديا فى البيزنس بتاعك بقى امر مهم جدااا عشان توصل للعمله بتوعك واللى تقرييا بيقضو معظم وقتهم فى مواقع التواصل الاجتماعى.

وللاسف لسه بنشوف براندات كبيره اوى بتصرف على كامبين على التلفزيون ولا على الكبارى ،، ومعندهاش وجود على مواقع التواصل الاجتماعى.