الأربعاء، 26 مارس 2014

جمعية رسالة وازمة السوشيال ميديا

قوة ال Social Media 
عايز تعرف هل السوشيال ميديا لها قوة وبتأثر ولا لا هديك مثال 
شايف الصورة اللي تحت دي الصورة دي لشاب من شباب القوافل الداخلية ل
Resala Charity Organization - جمعية رسالة للاعمال الخيرية 
بيبوس دماغ واحدة من الاسر اللي بيساعدوهم الصورة دي مافيش عليها ولا شير واحدة ولا حد بصلها اصلا

متطوع جمعية رسالة


ودي صورة تانية لشاب متطوع اتفاجيء بتكريم والدته كأم مثالية في الحفلة فكان رد فعل عفوي منه انه نزل يبوس رجلها قدام كل الحضور
حفل جمعية رسالة


ودي صورة تالته من الحفلة بردو متطوعة مع ام من اللي تم تكريمهم 

حفل جمعية رسالة

وطبعا مش هتلاقي حد اتكلم عن الصور دي ولا عملها شير ولا شافها اساسا
 تعالى بقى شوف الصورة بتاعة بوسي اللي متصورة جنب بانر رسالة يووووووووووووووووووه آلاف المرات من الشير مع عبارة تكريم الراقصة في جمعية رسالة كأم مثالية بصرف النظر ان الكلام ده غير حقيقي وده بشهادة الناس اللي حضروا الحفلة نفسها ان ده كان تكريم عادي لكل الفنانين اللي شاركوا بوقتهم وبتبرعاتهم وحضروا الحفلة وده بيحصل كل سنة على فكرة ومن سنين بس ما علينا 

الفكرة هنا ان رسالة عندها مشكلة في الاستيراتيجية التسويقية وسوء تقدير لأهمية السوشيال ميديا بالاضافة لعدم وجود فريق تسويق محترف ومدرب لادارة الازمات واعتمادهم على متطوعين في ده وده كان المفروض يتعالج من وقت ازمة اشاعة انهم اخوان واللي بردو كان سببها السوشيال ميديا 


طيب دلوقتي رسالة اصبحت براند المفروض انهم يكونوا جاهزين لأي هجوم من النوع ده زي ما حصل مع براندات كتير بس قدروا يتعاملوا مع المواقف دي لأن في فريق محترف في التسويق شغال 


طيب تأثير الازمتين دول على رسالة اية : مقاطعة من ناس كتير متطوعين ومتبرعين ، مافيش تبرعات مادية او عينية ، توقف المتبرعين اللي بيتبرعوا شهريا عن التبرع ، السحب من الارصده للصرف على الحالات اللي بيساعدوها ، التوقف عن قبول مساعدات اسر جديدة ....... 


رسالة بتساعد ملايين الناس شهريا سواء بالخدمات او بالتبرعات لما الموارد تتوقف بالتالي كل الخدمات دي هتقل وممكن لا قدر الله تتوقف بعد فترة لو استمر الامر هنا هتبقى الخسارة مش بس لرسالة هتبقى الخسارة للمجتمع كله
والسبب في كل ده كلمة او اشاعة او خبر على السوشيال ميديا وراه ماكينه دعم بتحركه في اتجاه واحد ولو مافيش رد مقابل لكل ده للأسف هتحصل كارثة 


عرفتوا بقى قوة السوشيال ميديا عاملة ازاي ممكن تهد براند او تعمله شهره بشكل ايجابي
ولنا في ازمة كبدة البرنس مثل الصفحة بتاعتهم من وقت الازمة عمالة تزيد والزباين بتزيد اكتر ويروحوا يتصوروا مع صاحب المحل طبعا لأنهم استغلوا السوشيال ميديا صح
 

الخلاصة : السوشيال ميديا من اقوى الادوات الترويجية وهي سلاح ذو حدين اللي يتعامل معاها خاصة في البراندات لازم يكون محترف مش هاوي ولا متطوع لأن دي صناعة لها مهنية وحرفية مختلفة مش اي حد يعمل بيدج على الفيسبوك بقى بتاع سوشيال ميديا 
لازم تكون مدرب على ادارة الازمات وتوقعها
لازم يكون عندك تخطيط صح للعملية التسويقية كاملة مش الترويج بس
بس خلاص