#معلومة_صغننة
93% من العملاء بيتأثروا عند الشراء بمظهر المنتج طبعا الشكل الخارجي ، التغليف ، الألوان وللألوان دور مهم جدا واثر نفسي وزي ما بيقول محمد فوزي لكل لون معنى
93% من العملاء بيتأثروا عند الشراء بمظهر المنتج طبعا الشكل الخارجي ، التغليف ، الألوان وللألوان دور مهم جدا واثر نفسي وزي ما بيقول محمد فوزي لكل لون معنى
عشان كدة بنشوف ان لكل لون اثره النفسي بيتم استخدامه بطريقة لفئة معينه زي مثلا اللون الاحمر بيثير الشهية للجوع عشان كدة هتلاقي كتير من محلات الاكل خاصة الفاست فود بتستخدم اللون الاحمر ولأنه لون مزعج للعين فما تقدرش تشوفه كتير فبيكون مناسب للاماكن اللي فيها وجبات سريعة زي كنتاكي ، هارديز ، بيتزا ....
اما اللون البرتقالي هتلاقية لون المرح لون كله حيوية فهتلاقية مستخدم في الاماكن اللي زي دريم بارك مثلا ، ماكدونالدز وزي مثلا فانتا برتقال اللي بتركز دايما على المرح والشقاوة واللعب .....
Fanta |
اما اللون الازرق فده لون بيدي ثقة عشان كدة هتلاقي البنوك وشركات البورصة وتداول الاوراق المالية بتستخدمة
citi bank logo |
اللون الوردي او البينك ده لون المرأة عشان كدة هتلاقي شركات التجميل ومحلات الملابس الخاصة بالسيدات بتستخدمة زي كارينا مثلا
carina logo |
اللون البني ده لون الارض عشان كدة هتلاقيه مستخدم للحاجات اللي ليها علاقة بالبناء والتشييد زي معرض مثلا انتربيلد
اللون الاخضر ده لون للهدوء والصفاء عشان كدة بيتخدم دايما في المستشفيات
اللون الاسود بقى والابيض دول الوان محايدة بتستخدم في كتير من البراندات واللوجهات الخاصة بيهم
مهم انك تركز في اختيار الألوان الخاصة بعلامتك التجارية في كل حاجة ويكون في بينهم تناغم ومناسب للاثر النفسي اللي عايز تحدثه عند العميل بتاعك لأنه بيأثر على عملية الشراء اولا وعلى ارتباط العميل بالبراند ثانيا فكل براند له لونه الخاص اللي لو شوفته من بعيد تقدر تعرف العلامة دي بتاعة اي براند فاللون مهم جدا لعملية ال positioning او الصورة الذهنية عند العميل
#عايز_تنجح_ساعد_غيرك_ينجح
Shereen Badr