الأربعاء، 29 مايو 2013

لو جنان انك توصل رسالتك للمطعم بأي وسيلة اتجنن


انتظرنا لمدة 30 دقيقة .. خدمتكم سيئة.
رسالة تركت لإدارة احد المطاعم للتعبير عن الاستياء من مستوى الخدمة .

marketing


العميل ده كتب ان الخدمة سيئة وراح وممكن ما يرجعش تاني لكن المطعم استفاد انه عرف ان في عنده مشكلة لكن المشكلة الاكبر ان عشر عملاء للمطعم هيروحوا من غير ما يقولوا اي حاجة وبردو مش هيرجعوا تاني وهنا المطعم عمره ما هيعرف ايه المشاكل اللي عنده 

طبعا العميل ده ما لقاش اي اهتمام من ادارة المطعم حتى بإنهم يسيبوا استقصاء للعملاء على الترابيزة او في مكان مخصص لترك اقتراحاتهم او ارسال مشاكلهم مع المطعم ودي من الحاجات المهمة جدا اللي بتسمح للمطعم التعرف على السلبيات اللي موجوده وبالتالي يطور من اداءه وخدماته 

الاهتمام بالعميل من اهم ادوات النجاح والاستمرار تخيلوا بقى العميل ده قال لكام واحد ما يروحش المطعم ده تاني
والكارثة بقى لو عمل كدة وراح منزل الصورة دي على مواقع تواصل اجتماعي وانتشرت بين الناس مع ذكر اسم المطعم تخيلوا النتيجة السلبية اللي هتعم على المطعم بسبب اهمال احد الاشخاص في الاهتمام بالعملاء واحنا اتكلمنا قبل كدة عن الاهتمام بالعملاء ممكن يعمل اية زي مثلا ستاربكس وزي مخبز panera  


عايز تنجح : اهتم بعملاءك فالعملاء هم مصدر دخلك