الخميس، 25 يوليو، 2013

Post عن اعلانات ‫ رمضان 2013 !! (2)

 تنبيه هام: هذا ال Post ساخر هزلى و لا يعبر عن اراء الصفحه اطلاقاً :D و على مسؤوليه احمد سيف بالكـــــــــامل :D

 
استعنا علي الشقا بالله, اعلانات رمضان

مبدئياً انا هتكلم علي الحلو اوي و الوحش اوي(
Marketing Perspective) اما "العادي" فا ده ميستحقش نتكلم عليه اصلاً
خلي بالكوا ان الوحش اوي ده كان بيحاول يعمل حاجه جديده محدش عملها قبله (بس ألَشِت منه)

المهم هنبدأ بالحلو 

#كوكاكولا كالعاده كايروكي مبتِئلشٌ وكوكاكولا ما سدقت افشت فيهم المهم انها
Campaign جامده بس انا مبفتحش التلفزيون اللا علي الكبير(مكي) وبشوف الاعلان 8 ده معناه اني هشوفه 240 مره في رمضان عشان قررت اتفرج علي مسلسل واحد, رابع يوم رمضان خلص و سمعه لحد دلوقتي 32 و مبقتش طايق سيرت كوكاكولا و هبطل اسمع كيروكي تماما


المستفاد: "
scarcity creates value" الحاجه الكتيره رخيص و الحاجه القليله غليه
كنتوا ممكن توفروا ملايين و الناس تتكلم عنكم اكتر

#بيبسي و #شيبسي او #ليز اعلان بيقشعر بصراحه و اخراجه تحفه بس في حاجه غلط مش قادر اوصلها يمكن صوت "طارق" ويمكن الفسبا بس مش ده المهم, المهم هل هتفضل "
Frito-Lay " (صاحبه الاتنين و شركه من شركات Pepsico ) عندها شيزوفرنيا الBranding دي كتير مينفعش اشو نفس الاعلن مره شبسي و مره ليز 




المستفاد: متسترخصش لو عندك
two Brands زي بعض و كل واحد موجه لمنطقه يبقي كل واحد يتعمله Campaign تنسبه

#فودافون الاغنيه مش بطاله بس كلمه محشي و فطير دي مؤذيه للودان اوي بس برضه مش هو ده المهم المهم ان من ساعت ما #
Etisalat نجحت انها تخلي منير يعملها اعلان جامد و فودافون مرحمتش نفسها اخدت منير احتكار سنتين تأليد و السلام

المستفاد: التقليد في ال
Marketing شيء رخيص بس لو لابد منه قلد ال concept مش الAction يعني هم نجحوا معي منير جيب انت عمرو دياب (مش محتاجه فكاكه يعني :D)

#بيرل الفكره صيعه جدا كتكمله لل
Campaign اللي بدؤها من ..... والله ما فاكر بس ايه "استزكر" دي ملهاش اي 3 لزمه ولا فيده معملتش حاجه غير انها افلت الناس من الcampaign كلها


المستفاد: لو انت
Marketeer جامد و الدنيه ظبطت معاك مره متخلهاش تهرب منك

#احمدعز و #ماهي بغض النظر ماهي هتتطلع عربيه و لا غساله ولا تلاجه المشكله مش في ماهي المشكله في فكره ال
Teasing Marketing (اللي هو نظام التشويق في الاعلانات) انه لو طلع في الاخر حاجه هبله هتقلب بغم علي الBrand يعني Negative Marketing وفي الاغلاب هاتتطلع حاجه هبله (استثناء لبيبسي وشيبسي)


المستفاد: لو هتستخدم نوع ال
Marketing ده يبقي تعمل integration صح مابين الoffline و الonline marketing اقل واجب تحط Hash Tag في اخر الاعلان اسمه ماهي عشان تخلق Virtual word of mouth و ده هيفيدك اكتر 1000000 من كل ال TV Campaign نفسها

ندخل في الوحش

#لبنيتا مش فاهم اصد سيدتك بغض النظر ان انتوا بقلكوا قرن بتحببونه في البقرتين بتعكوا اللي هما اهم حاجه في ال
brand بتعكوا اصلان وكرهتونا فيهم في اعلان 15 ثانيه انت عيز توصل ايه (اننا ننضف و نتحضر) ماشي بس مش بالاسلوب الحقير ده



المستفاد:
Dont be rude

#ماكسيبون جسمي بينتابه الاشمئزاز كل ما بشوف الاعلان ده, انا هسبهولكا ده تتصرفوا معاه انتوا



المهم ان كل اللي فوق دول محدش فيهم فهم ان ال
Interruption Marketing بيكرٌه الناس فيك لأنك بتفصلهم عن اللي هم مستمتعين بيه كل واحد من دول صارف ملايين علي الفاضي

ايوه علي الفاضي ال
Marketing اللي ميحببش ال customer بتاعي فيه ملوش لزمه تماما و مظنش ان في اي حد حب اي brand من اللي فوق دول بسبب اعلانهم اخرنا هنقول الاعلان حلو وخلاص

الخلاصه: ال
TV Advertising مات يا خلف
dont chase your customer