الاثنين، 17 يونيو، 2013

تخيل نفسك جوه كانزايه

من اروع وسائل التسويق الإبداعي انك تبتكر طرق جديدة تتواصل وتتفاعل بيها مع عملاءك او (شريحتك المستهدفة ) شوفنا نماذج كتير قبل كدة زي كوكا كولا ونسكافيه وسامسونج ازاي بيتواصلوا مع جمهورهم عن طريق لعبة او رقصة او تفاعل اجتماعي في الاماكن اللي الناس بتكون فيها هم اللي بيروحوا للناس


النهاردة هننقلكم تجربة فيروز الاجتماعية في الترويج لمنتجاتها واللي بتركز الفترة دي على حواس العميل وهي حاسة الشم انهم قووا ريحة المنتج بتاعهم وبدأوا يروجوا للمنتج من خلال ريحته




من فترة تحديدا شهر يناير اللي فات كانوا بينزلوا بنفق فيروز في المولات والهايبر عشان يتواصلوا مع الناس ويخلوهم يقوموا بتجربة فيروز وهي الاحساس بإنك جوه كانزايه وشامم ريحة فيروز

ومش بس كدة ده كمان في امكانيه انك تكسب فلوس لو اتصورت معاهم ورفعتها على الفيس يعني مش بس نزلت في الشارع لأ كمان رطبتها بالسوشيال ميديا


تخيل لو إنت واقف في كانز فيروز وشامم ريحة الأناناس او التفاح القوية !
وليه تتخيل لو إنت ممكن تعمل كدة في نفق فيروز...
نفق فيروز الأسبوع ده موجود في كارفور الاسكندرية وكل أسبوع هيبقى موجود في مكان جديد
كمان لو إتصورت معاه وحملتها على مسابقتنا على الفيسبوك ممكن تكسب كوبون بقيمة 1000 جنيه من Virgin Megastore


fayrouz
وطبعا بتوفي بوعدها وتنشر صور الناس اللي فازت معاها عشان المصداقية وتحمس غيرهم انهم يشاركوا معاها وطبعا كل واحد صورته هتبقى على صفحتها هيشيرها على صفحته ويشوفها اصحابه فيشتركوا على الصفحة يعني ضربت اكتر من عصفور بحجر واحد

كمان من تجارب فيروز الرائعة لتحفيز حاسة الشم عند العملاء واستهداف عملاء تانيين انها خلت عربية تلف في الشوارع بتبث ريحة المنتج عشان الناس تشمها وتشتري المنتج اية رأيكم في الأفكار الابداعية دي 


مستنيه اراءكم وافكاركم وقصصكم في التسويق الإبداعي 


موضوعات يمكن تحب تشوفها