كلاكيت تاني مرة عطل في الفيسبوك
زي ما حصل قبل كدة لما وقع موقع فيسبوك لمدة ساعات في العالم كله حصل تاني امبارح ان الفيسبوك حصل فيه عطل وماكانش حد قادر يدخل على الموقع اصلا وطبق الاصل المرة الاولى كان في ناس تستغل الحدث وتعمل تسويق على السوشيال ميديا باستغلال الفرص وكالعادة ظهر الابداع من خلال كيت كات على تويتر لما نزلت تويته بتقول فيها بما ان الفيسبوك واخد بريك انت كمان خد لك بريك وطبعا ده السلوجان الاساسي بتاع البراند وده اللي بنسميه Real time marketing
Add caption |
وطبعا ده قمة استغلال الحدث بشكل ايجابي وابداعي وده بيوضح قد اية المسئولين عن السوشيال ميديا للبراند بيفكروا بسرعة وابداع الموضوع ماحتاجش منهم تصميم عبقري ولا كلفهم اكتر من ربط الحدث بالبراند بطريقة ايجابية وتخلي اي حد يرتويت او يشير الموضوع وطبعا بقت Case Study كعادة كيت كات اللي دايما بتكون مثل يحتذى به في الابداع سواء في طريقة التسويق او في الاعلانات او في التفاعل على السوشيال ميديا
مش بس كيت كات اللي تفاعلت مع الموقف ده كمان موقع بيزات للاعلانات المبوبة استغل نفس الفرصة بشكل مختلف
بيزات |
وطبعا كان في ناس تانية استغلت بردو الحدث وكل واحد على حسب طريقته واسلوبه
المهم بقى ان ال Marketer الشاطر هو اللي يشوف فرصة في كل مشكلة او كارثة او منافسة هو اللي يقدر يحول كل ده لصالحه ويكسب منه وهو ده الابداع في التسويق اصل التسويق ده فن وعلم لا هو علم جامد ولا هو فن هواه انت بطبق اللي اتعلمته بس بطريقة ابداعية وهو ده اللي بيفرق شخص عن واحد تاني وبيفرق براند بيهتم بالماركيتنج بتاعه عن براند تاني